top of page
Zoeken
  • Marja Roubos

Waar is de handleiding voor mijn baby?!

Bijgewerkt op: 27 jul. 2022

Als kersverse moeder lijkt het soms net alsof je een ingewikkeld ‘apparaat’ in huis hebt gekregen zonder specifieke handleiding erbij. Er zijn anderen met een soortgelijk ‘apparaat’ in huis die je gevraagd en ongevraagd van advies dienen. Er zijn ook algemene handleidingen op de markt maar jouw apparaat schijnt toch net even anders te werken. Help!!!



Ik heb het ook allemaal meegemaakt. Als eerste van de familie en vrienden met een baby (dat nieuwe ‘apparaat’ in huis was bij mij ook een baby) wist ik het soms ook even niet. Mijn eerste ‘type’ was geen zuinig modelletje. Hij vrat energie. Zolang ik hem vol gooide met borstvoeding of wiegde was het goed. Zodra ik daarmee stopte kwam er een vreselijk geluid uit en natuurlijk zat er geen volumeknop op, laat staan een uit-knop.


In de winkel waren dikke boeken te koop over baby’s, van dr. Spock tot Oei ik Groei. Maar na een zware bevalling en een aantal nachten met zeer weinig slaap had ik echt niet de energie om die boeken door te spitten op zoek naar de gouden tip. Gelukkig had ik een fantastische wijkverpleegkundige van het consultatiebureau die mij adviseerde om vooral naar mijn gevoel te luisteren, als moeder scheen ik onbewust te weten en te voelen wat het beste is voor mijn kind. Dat heb ik gedaan. Mijn gevoel zei me te voeden naar behoefte (zijn behoefte bestond uit 9 voedingen per dag), hem overdag bij mij te dragen in een draagzak en ’s nachts lekker fijn bij ons in bed te nemen (de stemmen die riepen ‘zou je dat nou wel doen’ heb ik zoveel mogelijk genegeerd). En het werkte. Ik hoefde niet meer te zoeken naar de volumeknop. Moeder en kind waren tevreden.


Als ik nu kijk naar mijn kinderen (ze zijn nu 23 en 20) denk ik dat ik (en mijn man uiteraard) het goed hebben gedaan. Ondertussen heb ik mij, voor mijn studie pedagogiek en opleiding docent babymassage, door flink wat boeken over baby’s en opvoeding heen geworsteld en sta ik nog volledig achter het advies dat ik ooit kreeg: “Luister naar je gevoel”. Daarnaast heb ik door alle kennis en ervaring geleerd dat je maar 2 letters hoeft te onthouden als het gaat om de behoefte van je baby: A en H. Niet voor niets zeggen alle mensen wanneer ze een baby zien: ‘Aaaah wat een schatje”!


Waar staat die ‘A’ nu voor?

Die ‘A’ staat voor Aandacht, Aanvoelen, Aanraking en Afstemming. Baby’s vragen vanaf de eerste dag om aandacht voor hun behoeften. Ze hebben honger, slaap, een vieze luier, ze hebben het warm of koud, ze hebben behoefte aan bescherming en veiligheid. Aan jou de taak als kersverse ouder om aan te voelen waar je baby op dat moment behoefte aan heeft. Dat is best lastig wanneer je baby nog niet over een uitgebreid vocabulaire beschikt. Zijn enige vocabulaire lijkt te bestaan uit huilen en wat non-verbale uitingen zoals gapen, rood worden en wat handbewegingen. Een vieze luier ruik je vaak nog wel en bij een mond die druk op zoek is naar een tepel snap je ook de boodschap wel, daar kom je met je gezonde verstand en logisch nadenken nog wel achter. Maar wat wil je baby nou allemaal nog meer? Vertrouw dan op je gevoel. Die hersenen heb je bij de ‘A’ van aandacht al gebruikt en die hersenen weten het soms even niet. Nu lijkt het wel of die hersenen het na een zwangerschap een stuk minder goed doen dan voor de zwangerschap maar dat is een onderwerp dat ik in een ander blog zal gaan bespreken (iets met hormonen, onzekerheid en slaapgebrek). Wees gerust, het komt wel weer goed met die hersenen (en met het slaapgebrek, maar dat is ook weer een ander onderwerp).



Wat baby’s vooral willen is dicht bij je zijn, ze willen aangeraakt worden. Je baby werd in de baarmoeder continu gewiegd en aangeraakt. Door middel van babymassage (een speciale vorm van aanraking) kun jij, zodra je kindje geboren is, die herkenbare en veilige situatie nabootsen. Met behulp van strelingen, strijkbewegingen, druk en andere technieken kun je je baby opnieuw het vertrouwde gevoel geven dat hij in jouw buik heeft ervaren. Aanraking is een levensbehoefte. Raak je baby liefdevol aan (en vergeet ook niet om zelf liefdevol aangeraakt te worden).


Door aandacht, aanvoelen en aanraking leer je om je gedrag goed af te stemmen op de behoefte van je kindje. Je kunt snel en adequaat reageren op de signalen van je kindje. Al die A’s (aandacht, aanvoelen, aanraking en afstemmen) stimuleren en intensiveren de hechting. En dat is waar die ‘H’ voor staat: Hechting. Met hechting wordt de wederzijdse band tussen een baby en zijn ouders (of verzorgers) bedoeld. Een baby die veilig gehecht is beschouwt zijn ouders als een veilige basis. Hij voelt zich welkom en geliefd. Hierdoor kan hij zich goed ontwikkelen en dat is wat je als ouder graag wilt.


Dit stuk is speciaal geschreven voor moeders. Uit ervaring blijkt dat mannen nooit op zoek zijn naar een handleiding. Mocht er een handleiding zijn dan wordt die in elk geval nooit door hen gelezen. Wat betreft kastjes van Ikea raad ik mannen aan om toch wat vaker die handleiding te lezen maar wat betreft jullie kind zou ik vooral hun voorbeeld volgen: ga niet op zoek naar de handleiding, maar volg je gevoel!




38 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page